מומחה לטיפול שורש

              ד"ר צבי פוס     6499735 - 03               

 
זיהוי כאבי שיניים וטיפול מתאים
ד"ר צבי פוס – מומחה לטיפולי שורש, חבר מומחה באיגוד האנדודונטים האמריקאים.


כאבי שיניים נפוצים גורמים לאי-נוחות, סבל וירידה באיכות חיים באוכלוסיה. סוג ועוצמת הכאב משתנים בהתאם למקור הכאבים. להלן סקירה קצרה של סוגי כאבים נפוצים, מקור אפשרי ליצירת הכאבים והטיפול המומלץ:  
  1. כאב באכילת מתוק, מלוח, ורגישות לקור שנעלמת מיד לאחר הסרת הגירוי. במקרים אלו מקור הכאב בדנטין חשוף. הגירוי מפעיל צינוריות מקרוסקופיות בתוך הדנטין שגורמים לתגובה של סיבי עצב מסוג A  דלתה המצויים ברקמת מוך בריאה בכל שן. הכאבים הדנטינליים מעידים על תגובה בריאה ובדרך כלל מוך השן אינו דלקתי במצבים אלו. הטיפול המומלץ: זיהוי הדנטין החשוף וכיסוי בשחזור (סתימה) מתאימים. ההקלה בכאבים היא מיידית בדרך כלל.  
  2.  כאב מתמשך באכילת מאכלים קרים  ו/או חמים. במקרים אלו, בהם הכאב אינו נעלם מיד לאחר הסרת הגירוי, מתפתחת דלקת בלתי הפיכה ברקמת מוך השן. כאשר הכאבים לחום מתגברים, שתייה קרה או קרח מרגיעים את הכאב. במצבים אלו מופעלים בתוך מוך השן הדלקתי, סיבי עצב מסוג  C-fibers והכאבים עלולים להיות חזקים ביותר ובלתי נסבלים. הטיפול הנדרש הוא טיפול שורש מיידי, הכולל את סילוק הרקמה הדלקתית בתעלות השורש. החלל הקטן בו מצויה רקמת מוך השן אינו מאפשר ריפוי של הרקמה, ולאחר הסרתה אוטמים את תעלות השורש כדי למנוע זיהום. הקלת כאבים מיידית בדרך כלל.  
  3. כאבים ספונטניים חזקים מאוד, המתגברים בגירוי חום או קור, מקורם ברקמת מוך דלקתית וגרוי סיבים עצביים C-fibers. מומלץ טיפול שורש והקלת הכאבים מיידית בדרך כלל. 
  4. כאבים בלעיסה וניקוש על השן. במקרים אלו מקור הכאב הוא ברקמה דלקתית סביב שורשי השיניים. מקור הדלקת יכול להיות מלחץ מתמשך על השן או מזיהום תעלות השורש, או מזיהום בחניכיים. רופא השיניים יאתר את מקור הכאב ויחליט על טיפול בהתאם. במקרים אלו, בהם הרקמות התומכות סביב השורש דלקתיות, הקלה בכאבים עלולה להימשך מספר ימים ולעתים יהיה צורך בכיסוי אנטיביוטי. אפשרויות הטיפול: שחזור השן למניעת לחץ סגרי או דחיסת מזון, טיפול שורש במקרים שמקור הזיהום בתעלות השורש.
  5. כאבים ספונטיים חזקים המתגברים במגע בשן ומלווים בנפיחות. במקרים אלו הדלקת ברקמות סביב השורש הופכת לחריפה מאוד ומלווה בתפליט מוגלתי. רופא השיניים יבדוק אם מקור הדלקת בזיהום בתעלות השורש ויבצע טיפול שורש מידי כדי לנקז לחץ דרך תעלות השורש. לעתים יהיה צורך בכיסוי אנטיביוטי וניקוז דרך רקמת החניכיים. הקלת הכאבים במקרים אלו עלולה להימשך מספר ימים אם לא משיגים ניקוז מיידי. חלק מהמקרים המלווים בכאבים המצוינים בסעיף זה עלולים לנבוע מסיבוכים שאינם ניתנים לטיפול כמו שבר בשורש (לא ניתן לטיפול), או ניקוב בשורשים (חלקם לא ניתן לטיפול), ספיגת שורשים (חלקם לא ניתן לטיפול). במקרים אלו בלבד, מומלץ לעקור את השיניים ולבצע שיקום בעזרת שתלים או תותובות קבועות או נשלפות.
חשוב לציין שסקירה זו נועדה להבהיר שמקור כאבי השיניים מגוון וכך גם הטיפולים. חשוב מאוד שרופא השיניים יזהה את מקור הכאב, יבצע אבחנה מדוייקת ויעניק את הטיפול המתאים לכל מקרה. מומלץ מאוד להימנע מלקיחת אנטיביוטיקה ללא אישור רופא שיניים כי לעתים קרובות אין צורך בכך ועלול להיגרם נזק בלתי הפיך כתוצאה מכך.      
 
 
לפרטים נוספים על טיפול שורש לחצו כאן >>



  

ד"ר צבי פוס בוגר הפקולטה לרפואת שיניים באוניברסיטה העברית, הדסה עין כרם, ובוגר תכנית ההתמחות לאנדודונטיה, טיפול שורש, במרכז הרפואי אלברט אינשטיין ואוניברסיטת פנסילבניה בארה"ב.

צביקה פוס פרסם עשרות מאמרים מדעיים ופרקים בספרי לימוד בתחום טיפול שורש בארה"ב, אירופה וישראל. היה חבר מערכת וסוקר בעיתונים מקצועיים חשובים והרצה בכנסים בינלאומיים ואוניברסיטאות יוקרתיות בארה"ב, קנדה, דרום אמריקה, אירופה, יפן, סין וישראל.

צבי פוס מילא תפקידים רבים בתחום האקדמי והמקצועי ברפואת השיניים ובתחום טיפול  שורש בישראל:

 

  • מרכז המחלקה לאנדודונטולוגיה, טיפול שורש, בביה"ס לרפואת שיניים באוניברסיטת תל אביב
  • אחראי על הוראת הכירורגיה האנדודונטית בתכנית ההתמחות לאנדודונטיה, טיפול שורש, בביה"ס לרפואת שיניים באוניברסיטת תל אביב
  • יו"ר ועדת הבחינות להתמחות באנדודונטיה, טיפול שורש, במשרד הבריאות.
  • יו"ר האיגוד הישראלי לאנדודונטיה, טיפול שורש,  IES.
  • צביקה פוס היה נציג ישראל בפדרציה העולמית של האיגודים האנדודונטים, טיפול שורשצב,  IFEA נציג ישראל באיגוד האירופאי לאנדודונטולוגיה, טיפול שורש , ESE
לאתר של ד'ר צבי פוס


 
 

   מרכז לטיפולי שורש ד”ר צבי פוס - גליקסברג 7 תל אביב 69412 טל. 03-6499735 /    zvi.fuss@gmail.com    ©  כל הזכויות שמורות לד"ר צבי פוס        

בניית אתר השפעה באינטרנט
לייבסיטי - בניית אתרים